Virtualna organizacija

Virtualne su organizacije specifičan oblik mrežne organizacije čije postojanje omogućava suvremena informacijska i komunikacijska tehnologija (Internet/Intranet) olakšavajući poslovnu suradnju između poduzetnika i poduzeća kroz prostor, vrijeme i
organizacijske granice. Virtualna organizacija može biti definirana kao grupa poduzeća, dijelova poduzeća ili samostalnih poduzetnika koji se međusobno povezuju radi obavljanja određene privremene ili trajne poslovne aktivnosti.
Članovi virtualne organizacije zadržavaju pravnu neovisnost, ali prema tržištu postupaju kao jedinstveni poslovni entitet.
Koncept virtualne organizacije olakšava nova informacijska tehnologija i sve brža komunikacija, te se na taj način stvara povećanje mogućnosti u usluzi proizvodima integracijom sržnih (core) kompetencija. Za ulazak u virtualnu organizaciju tvrtka mora demonstrirati svoje sržne kompetencije i imati jedinstvene vještine ili znanja, kreirati viziju o tome što tvrtka može dodati organizaciji, biti spremna na diobu rizika, održavati svoja obećanja, biti umrežena (osobno i elektronički) s partnerima, dobavljačima, kupcima i unutar same tvrtke i promatrati projekte neovisno. Tvrtka ne treba ulaziti u virtualnu organizaciju kada posjeduje kompetencije i vještine da sama zadovolji tržište, kada to odvlači pažnju tvrtke od strategije rasta, kada je rizik prema mogućoj dobiti prevelik, kad su nekompatibilni stilovi i filozofije menadžmenta, kad je sposobnost tvrtke da proizvede kvalitetan proizvod ili uslugu upitna i kada prilika nije jasno definirana.
Kao najpoznatiji primjeri virtualne organizacije u kojoj aktivno sudjeluju i hrvatska poduzeća mogu se navesti Benetton i IKEA. Benetton je čisti primjer virtualne organizacije sa mrežnom organizacijskom strukturom koja pokriva čitav lanac stvaranja vrijednosti; od proizvođača sirovina do krajnjeg potrošača. Proizvodne se operacije odvijaju eksternalizirano u brojnim partnerskim tvrtkama širom svijeta. Benetton kao liderska tvrtka dizajnira nove proizvode, organizira i optimizira lanac stvaranja vrijednosti te svojim imenom garantira kvalitetu proizvoda i tržišni plasman proizvoda proizvedenih širom Europe. Pod nazivom IKEA potrošači prepoznaju poznatog švedskog proizvođača namještaja koji svoj uspjeh zasniva na relativno jeftinom i modernom namještaju te brzoj distribuciji i dostavi. Međutim, IKEA je samo liderska tvrtka koje unatrag nekoliko desetljeća uopće nije imala proizvodnih kapaciteta, a i danas ih u svojem vlasništvu ima samo nekoliko.Ključna kompetencija liderske tvrtke IKEA leži u sposobnosti kombiniranja modernog dizajna sa jednostavnim načinom transporta (laganog pakiranja, kataloške prodaje, Internet narudžbe). Iako to potrošači ne primjećuju IKEA, sa svojim velikim brojem robnih kuća/skladišta predstavlja samo posrednika između proizvođača i potrošača. Iako IKEA posjeduje i fizičku imovinu (zgrade, urede, inventar i opremu), njezina najveća imovina su potrošači (potrošački kapital). Pažljivo prateći tržišne potrebe, te izborom odgovarajućih proizvođača, proizvodnih metoda, te uz optimalan odnos cijene i kvalitete IKEA omogućava visoke rezultate uspješnosti svima uključenima.

0 komentari:

Objavi komentar